Pagina's

vrijdag 6 juni 2014

Torte di Nocciola

Het Italië-evenement van vorig weekend heeft  me geïnspireerd, met name waar het eten betreft. Dus ik heb de kookboeken met Italiaanse recepten uit de kast gehaald voor een dinertje met een goede vriendin. Het etentje geeft ons de kans om de ijsmachine op onze Kitchen Aid te proberen, dus we hebben een mengseltje bij elkaar gemixt voor een bananenroomijs. En dat ijs serveren we met een heerlijke cake.

Het recept voor de Torte di Nocciola heb ik uit het boek ‘La Cucina Tipica’ van Paul Lay. Het is een rustieke notencake uit de streek Piemonte. Ik houd er zelf van om alles eerst klaar te zetten en af te wegen voordat ik begin, dus ik noem eerst even de ingrediënten.

Ingrediënten

200 g gepelde hazelnoten
3 middelgrote eieren, gesplitst
1 eetlepel bakpoeder
100 g suiker
100 g boter
200 g bloem
Geraspte schil van 1 citroen
125 ml melk

Zo maak je de cake
Rooster eerst de hazelnoten, bijvoorbeeld in de koekenpan (ongeveer 5 minuten op middelhoog vuur). Let op dat ze niet verbranden. Als de noten wat zijn afgekoeld, hak ze dan grof. Verwarm de oven voor op 200° (gasstand 6). Klop de eierdooiers en het bakpoeder tot een gladde massa. Voeg alle overige ingrediënten (behalve de eiwitten) aan de dooiermix toe en roer goed door elkaar. Klop de eiwitten stijf. Roer vervolgens de eiwitten voorzichtig met de hand door het mengsel. Giet het cakebeslag in een beboterde bakvorm (20 cm) en bak 30 minuten of totdat de cake een bruin korstje heeft. Dien warm op.

 















De cake is heel erg goed gelukt: mooi lichtbruin krokant korstje en een luchtige binnenkant, niet mierzoet maar wel heel erg lekker. Ook als ie is afgekoeld. Die gaan we vaker maken! Trouwens, in het kookboek staan nog veel meer fijne en aantrekkelijke recepten. 



7 opmerkingen:

  1. Hmm dat ziet er zeker lekker uit! Bedankt dat je dit recept met ons wilde delen. :) Ga hem zeker onthouden.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit en bedankt voor het recept....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie weet maak ik het ook eens, lijkt heerlijk. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier houd ik ook zo van, koken en bakken. De cake ziet er super uit. Die ga ik ook proberen. Italiaanse recepten zijn zoiezo altijd leuk om te maken.
    Fijne Pinksterdagen
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er lekker uit!

    Fijne dag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die ga ik eens maken in het najaar, als bij ons de hazelnoten vallen. Ziet er heerlijk uit! Dank je voor het recept.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmm zier er heerlijk uit! Ik hou erg van de Italiaanse keuken.

    Cindy x

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.